ארגז הכלים של אלונים בתי עץ

החלטנו לשתף אתכם בידע שצברנו באלונים בתי עץ ב 26 שנות ניסיון בבנייה. מדי פעם נוסיף ל"ארגז הכלים" שלכם טיפים ועצות שימושיות לבנייה מתחילה בעץ. אם תמיד רציתם לבנות לעצמכם רהיט לבית, מתקן משחקים לילדים, דק או אפילו פרגולה, אולי תמצאו בפינתנו משהו שיוכל לעזור לכם בהמשך דרככם כנגרים חובבים.

הפעם נפתח את ארגז הכלים שלנו בכלי עבודה שתמיד כדאי שיהיו בארגז הכלים שלכם. נחלק את הכלים לכלי עבודה ידניים וכלי עבודה חשמליים.

נתחיל בכלל יסוד אותו מכיר כל בעל מקצוע המכבד את עצמו העבודה היא טובה כמו הכלים בהם אתה משתמש. כלים טובים הם אינם זולים. עליכם להחליט מהו תקציבכם ועד כמה אתם מעוניינים להשקיע זמן וכסף בתחביב הנגרות שלכם. המלצתנו היא לרכוש כלים טובים ובהדרגה. לא חייבים את כולם ביחד.

כלי העבודה הידניים הבאים נחוצים לכל סוג עבודה בו תעסקו:

  1. טייפ מדידה (מטר בלשון העם)- רצוי שיהיה מחברה טובה ומוכרת וכדאי שיהיה יותר מאחד כזה. יש להם נטייה מוזרה להיעלם או להסתתר כשצריך אותם. מומלץ שיהיו לפחות באורך של 5 מ'. יחד איתם מספר עפרונות נגרים (ככה נקראים)
  2. זווית 90 מעלות – יש זוויות בהם ניתן לקבע את הזווית הרצויה. אלה עדיפים.
  3. צ'וק ליין – אביזר מועיל לסימון קוים ישרים ארוכים, בנוי על אבקת גיר צבעוני.
  4. פלס – כדאי 2 כאלה. אחד ארוך (120 ס"מ) ואחד קצר (60 ס"מ)
  5. פטיש – כדאי שיהיה איכותי ורצוי פטיש טפסנים (שיש לו אפשרות להוצאת מסמרים)
  6. סכין יפנית – תמיד עוזר.
  7. חגורת כלים – כדי להחזיק את כל אלה יחד ועליכם בזמן העבודה, אחרת תבזבזו זמן רב לחפש היכן הנחתם כל דבר. מומלץ לנסות אותה בחנות ולראות שמונחת היטב ולא תפריע לעבודה.
  8. גופכם הוא כלי העבודה החשוב ביותר – כרגע אין בשוק חלקי חילוף אז כדאי להגן עליו כמה שניתן: משקפי מגן, אוזניות נגד רעש וכפפות עבודה (רצוי כאלה בהן קצות האצבעות גלויות)

אלו הכלים הראשונים עליהם אנחנו ממליצים, בהנחה שחיתוך, ניסור וחיבורים יעשו ע"י כלים חשמליים. במשך הזמן תראו איזה כלים נוספים יקלו עליכם את העבודה.

ארגז כלים

כלים חשמליים [בעלי חיבור כבל לחשמל]

מבחר הכלים בשוק הוא עצום, מכלים מקצועיים ויקרים ועד לכלים פשוטים לנגר החובב שרק מתחיל את דרכו. ככלל, המלצתי היא לרכוש כלים טובים ובהדרגה, לא חייבים את כולם יחד. מומלץ לרכוש בחנויות המתמחות בכלי עבודה ולנצל את הבנתם של אנשי המכירות בתחום.

אחלק את הכלים לכמה משפחות על פי תפקודם. יש לשים לב שהם מתאימים לרשת החשמל הישראלית דהיינו 220 וולט ו 50 הרץ.

יש לקרוא וללמוד היטב את הוראות ההפעלה של כל כלי על מנת לעבוד בבטחה וללא סכנה. רצוי אף לא להתבייש ולבקש הדגמה מבעל מקצוע על אופן השימוש הבטיחותי בכלים.

משורים:

  1. משור עגול – רצוי עם להב 1/4 7 ". ישנם להבים שונים המותאמים לסוגי עצים שונים.
  2. משור פנדל/גרונג – זהו משור הניצב על שולחן או סטנד משלו, ניתן לניידו וניתן גם לקבע בבית המלאכה. מבצע את אותה העבודה של המשור העגול אך ביתר דיוק ואף ביתר בטיחות.
  3. משור ג'יג סאו (המכונה בטעות גם ג'קסון)- משור ידני לחיתוך אנכי. מתאים במיוחד לקווים שאינם ישרים ולעץ שאינו עבה (לא מעבר ל 2-3 ס"מ עובי.)
  4. משור חרב – משמש לחיתוכים במקומות שקשה לחתוך עם המשורים האחרים, אינו חובה לנגר החובב.
  5. משור שולחן – כלי יעיל שכדאי לראות גרסאות שלו בחנויות בכדי להחליט אם יש טעם לרכוש אותו בראשית דרככם.

קיימים משורים נוספים כמו משור נימה, או משורים משולבים פנדל+ שולחן. לא ארחיב עליהם.

 

מברגות/מקדחות

לקדיחת חורים וכן לחיבור בין חלקיי העץ השונים בפרויקטים אותם תבנו. מומלץ להתייעץ עם המוכרים על מנת להתאים את הכלי לצרכיכם ולתקציבכם.

פטישון זהו כלי שתפקידו העיקרי לקדוח חורים בבטון (וכן להריסות קטנות) הוא בעצם מקדחה רוטטת אך חזקה מספיק לאלה הרוצים לחבר חלקי עץ למבנה (לדקים או פרגולות למשל)

ישנם כלים רבים נוספים חלקם חשמליים וחלקם פנאומטים (עובדים על לחץ אוויר). לא אזכיר אותם מכיוון שמיועדים בעיקר לבעלי מקצוע.

 

כלים נטענים    

לכל הכלים החשמליים שהזכרתי ישנם כלים מקבילים העובדים על סוללות נטענות, לרוב הם יקרים יותר, אך נוחים לעבודה מכיוון שאינם דורשים חיבור לחשמל ושימוש בכבלים הנוטים להסתבך ולהפריע.

ברכישת כלים נטענים יש לשים לב להמלצות הבאות:

– כלים של אותה חברה שיעבדו כולם על אותו סוג של סוללות.

– בעלי סוללות ליתיום יון, עוצמת הכלים (ובהתאם הסוללות המומלצות) היא לפחות 18 וולט וכן אמפר גבוה יחסית. אלו הם הנתונים הקובעים את כוחו של הכלי וכן משך הזמן שהסוללה תחזיק בין טעינה לטעינה.

– זכרו שהסוללות הן יקרות! לעיתים אף יותר מהכלי עצמו. יש לשים לב שהמטענים מתאימים ל220 וולט. לכאלה הרוכשים כלים נטענים בארה"ב, קיימות מעבדות הממירות את המטען לעבודה ב220 וולט.

– כמו כן המכשירים המתקדמים יותר הם ברשלס, כלומר ללא פחמים. רצוי לבדוק ולבקש זאת מהמוכר.

הפירמות המומלצות על ידי לכלים מקצועיים [ אין לי שום תמיכה או אינטרס מאף אחת מהחברות האלה]   ואיני מדרג אותם לפי סדר העדפתי. כל אחד שיתרשם מיחס התועלת שבין מחיר הכלי לנוחות הפעלתו וטיבו על פי מיטב שיקול דעתו.

דיוולטDe WALT]    ], מילווקי, מקיטה, בוש, וורקס, ואחריהם כל האחרים.