בניה קלה – בעץ, פלדה ופאנלים מבודדים

בניה קלה הוא מושג הנשמע  בשנים האחרונות בענף בניית בתים פרטים, תוספות לבניה קיימת וכן מבנים למטרות שונות כמו  צימרים, משרדים, מחסנים, סטודיו, קליניקה וכל יעוד נוסף. רבים המשתמשים במושג זה אינם מבינים מהי בניה קלה ,מה נכלל במושג זה ובמה היא שונה מבניה רגילה.

בניה רגילה, קונבנציונאלית, העושה שימוש בבטון ומוצריו השונים כמו בלוקים ואיטונג נקראת גם "בניה רטובה". בניה קלה לצורך מאמר זה תהיה שם כולל  לשלושה סוגי בניה שונים עיקריים. בתי עץ, בתי פלדה וכן בנייה בפאנלים מבודדים. קיימות וריאציות שבהם קיימת השקה בחלקים מסוימים בין שיטות הבניה השונות ואזכיר אותם בהמשך. שיטות בניה נוספות, ברובן מתועשות בצורה זו או אחרת יוזכרו אך לא יזכו לפירוט רב במאמר זה.

מהי אם כן בנייה קלה?

זוהי בניה המשתמשת בחומרים טבעיים כמו עץ או חומרים מתועשים כפלדה ופאנלים מבודדים להקמת שלד הבית. בבניית בתי עץ או בתים מפלדה ההבדל היחיד בין השיטות הוא החומר ממנו עשוי מרכיב השלד- עץ או פלדה. לכל חומר יתרונותיו וחסרונותיו ועל כך אעמוד בהמשך. כל שאר מרכיבי הגמר דומים עד זהים ומשותפים לכל שיטות הבניה כולל הבניה הרגילה וכוונתי בין השאר למערכות הבאות: ריצוף, חשמל, אינסטלציה, כלים סניטרים, חלונות ,דלתות, מטבחים, מערכות מיזוג וכל יתר המערכות.

לרוב בבניית בתי קבע פרטיים למגורים ,ביסוס המבנה ,כלומר היסודות ,רצפת הבטון וכן הממ"ד יהיו בנויים מבטון  בדיוק כמו בבנייה רטובה. בבתים ניידים יעשה שימוש בקורות פלדה או עץ ליצירת מסגרת הרצפה.

שלב הבנייה הקלה יחל עם סיום יציקות היסודות, רצפת הבית והממ"ד. בהמשך שלד קירות הבית והגג יבנו מעץ או פלדה על פי בחירת המזמין. זה המקום לציין את יתרונות וחסרונות שני החומרים הללו.

בנייה בעץ

בבנייה קלה מעץ השלד עשוי עץ , לרוב מעצים מחטניים כמו עץ אורן לסוגיו השונים. אלה עצים רכים שמשך גידולם קצר בהרבה מהעצים הקשים [ אלון, מייפל, מהגוני, איפאה ועוד רבים אחרים הנחשבים עצים קשים הגדלים לאט ולכן צפופים יותר ויקרים בהרבה. לרוב אינם משמשים לבניית שלד אלא למרכיבי גמר או לתעשיית הריהוט] העצים המשמשים לבנייה גדלים על שטחים מסחריים הנשתלים שוב ושוב, לא נגרמת עקירת יערות גשם לשם כך ולכן אין פגיעה בכדור הארץ .עץ הוא חומר ידידותי וטבעי. קל ונוח לעבודה וגם זול מהפלדה במידה לא מבוטלת. העץ עובר טיפולים רבים כנגד מזיקים וכנגד אש. זהו חומר בנייה מוכר בחלקים רבים בעולם ומשמש מאות בשנים כבחירה המועדפת בעיקר בארצות המשופעות ביערות. כמו צפון אמריקה וחלקים מאירופה. חסרונותיו נמצאים בעיקר בחששם של בני האדם מפגיעותו לאש, מזיקים, והצורך בתחזוקה שוטפת. לכל אלה קיימים פתרונות מצוינים שלא כאן המקום לפרטם. כאמור כל יתר חלקי הבית משותפים בכל השיטות.

בנייה בפלדה

 שלד הבית עשוי מפלדה ,השימוש בפלדה מבטל את החששות ממזיקים, אש, והצורך בתחזוקה שוטפת. [ במאמר מוסגר אומר שבית מפלדה עמיד פחות לחום עז מבית עץ. בחום גבוה הפלדה קורסת מיד ולכן מסוכנת יותר מעץ הנשרף לאט יותר. זוהי עובדה וגם על כך לא ארחיב במאמר זה] כיום בניית שלד פלדה יקרה יותר ב 10% בערך במרכיב מעטפת הבניין. בין היתרונות ניתן למנות את היכולת לתכנן במדויק יותר את המבנה מבחינת החישובים ההנדסיים וכן האפשרות הקיימת לבנות את חלקי השלד במפעל בצורה מתועשת ולהביאם מוכנים לאתר הבנייה. גם רשות כיבוי האש מקשה פחות על בתים מפלדה לעומת בתי עץ.

פאנלים מבודדים

 אלה לוחות מתועשים הבנויים משתי שכבות פח וביניהן חומר בידוד כגון פוליסטירן מוקצף, קלקר, או צמר סלעים. חשוב לציין כי רק האחרון מורשה לשימוש בבתים למגורים. לרוב השימוש בפאנלים מבודדים נעשה למבנים לתעשייה, מחסנים, או מבנים אחרים למטרות שונות. זוהי בנייה זולה מהשיטות הקודמות. כאשר רוצים לתת למבנה מראה פחות מסחרי ,נדרשת השקעה נוספת במרכיבי גימור החוץ והפנים.

מבנים יבילים

כגון צימרים, משרדים, קליניקות, סטודיו, מחסנים ואחרים נבנים לרוב בבניה קלה על גבי רצפה המהווה חלק בלתי נפרד מהמבנה. מבנים אלו יכולים להבנות בכל שלושת שיטות הבניה הקלה שהוזכרו כאן. הם נבנים לרוב במפעלו של היצרן ומובלים אל אתר הלקוח המזמין. קיימות מגבלות גודל הנובעות מהצורך להתנייד בכבישי הארץ. ניתן באתר הלקוח לחבר מספר מבנים או חלקי מבנים לכלל יחידה אחת גדולה יותר. לפני הזמנת מבנה נייד מהיצרן ,יש לבדוק היטב את תנאי הגישה והנפת המבנה למקומו המיועד. לעיתים מרחק רב מדי מהמוביל אל מקום הצבת המבנה יהפוך אפשרות זו ללא מעשית.

בניה קלה בעץ, פלדה ופאנלים מבודדים

אולי יעניין אותך קריאה נוספת על: